Grungeböna eller kontorsflicka?


Åhléns sommarrea är inne på sluttampen med 50 % rabatt på alla reapriser. På hemsidan har höstkänslan infunnit sig med skolstartsprylar och höstmode.

Enligt Åhléns blir grungen stor i höst, som en motreaktion mot de romantiska tendenserna i modet. Precis som under grungens storhetstid på 90-talet är det lager på lager, stickat och stora mössor som gäller, men jag hoppas innerligt att jag slipper se solkiga t-shirtar utanpå rutiga skjortor, flottigt hår och dålig hållning som var så populärt då när det begav sig. Nåväl, det måste finnas någon anledning till att trenden ändå benämns "den nya grungen".

Plagg med mycket volym, leriga gummistövlar, grått och vinrött är några av hörnstenarna i den nya grungen. Varianter på temat funkar alltid under hösten, men om det känns särskilt nytt vet jag inte. Jag tycker det är så en hel rad kändisar och deras lookalikes har sjavat omkring ett bra tag nu. Samma tendenser syntes också i H&M:s höstkatalog, där jag hyllade den stora mössan, och eftersom de stora kedjorna dikterar villkoren gissar jag att vi kommer att se en hel del grungiga kids till hösten.

Jag hoppas shoppa på mig en eller två grungiga outfits för mysiga höstpromenader, men inte mer än så.

Samtidigt hyllar Åhléns den dressade kontorsstilen, vilket jag tycker känns mer lockande. Åhléns pratar om intressanta skärningar, grafiska mönster och grått, lila och blått. Däremot nämner man inte materialen, vilket är oerhört viktigt för känslan av att vara välklädd och prydlig.

Som accessoarer nämns glasögon, portföljväskor, handskar och... digitalklockor! Jag fick fundera över det en kort stund, men sen var jag övertygad. En retrocool digitalklocka ska inhandlas å det snaraste. Glasögon kan vara så grymt coolt och jag skulle så gärna ha ett par snygga brillor, men samtidigt känns det lite löjligt att ha glasögon när man egentligen inte behöver... För mig är det som att ha mössa inomhus. Eller solglasögon fast det är molnigt. Eller höga stövlar på sommaren. Eller gympaskor fast man aldrig sportar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0