Hösten enligt H&M


H&M-katalogen låg på hallmattan när jag kom hem från Stockholm i dag. Säga vad man vill om H&M, men jag blir alltid inspirerad av deras katalog. Inför hösten -07 kan man spåra ett antal trender som H&M valt att haka på. Här är några av dem.

Korta byxan
Highwater, capri, cigarett... Den korta byxan kommer i flera versioner. Silhuetten är både kroppsnära och lite mer ledig. Kombinera gärna med en läcker skolett med smal klack.


Byxa i highwater-modell, 249:-

Veck
Motveck, stråveck och rynk... Höstens plagg piffas till och får det där lilla extra med hjälp av olika slags veck. Att tröjan på bilden har polokrage är ingen slump. Polon blir ett måste till hösten. Även kjolen på bilden har sydda veck.


Kortärmad polo med stråveck fram, 198:- 

Tulpanen och ballongen
Höstens klänningar och kjolar är lekfulla till sin natur med organiska former. Ballongkjolen hänger med ett tag till och tulpanen kommer vi troligtvis att se mer av. Att tulpanen och ballongen är populär den här säsongen hänger naturligtvis ihop med alla andra sydda veck vi ser i kläderna nu.


Tegelröd kjol i tulpanmodell med lagda veck fram, 249:-

Färg
Höstens stora färg enligt H&M är senapsgul/bärnsten/tegelröd. Färgen syns inte bara i katalogen, utan har även smugit sig in i butikerna. Kul och läcker färg som jag personligen har svårt att bära upp. Troligtvis blir det en tegelfärgad kjol för min del. Kanske den ovan? Olika olivgröna nyanser syns också flitigt, vilket jag verkligen gillar!

60-tal
En mängd 60-talsinspirerade plagg pryder sidorna i katalogen. Många modeller har lånat sina former från årtiondet vi alltid tycks återvända till när det gäller mode. Ett exempel är de många A-linjeformade kavajerna med runda kragar, stora knappar, skärning under bysten och 3/4-ärmar.


A-linjejacka med 3/4-ärm och rundad krage, 298:-

Maskulint
Kavajer, västar och kostymbyxor står för det maskulina i dam-modet. Detta är en mystisk trend som återkommer gång på gång och ändå alltid refereras till som något nytt. Kombinera med ett par schyssta klackar och stora halsband för att mjuka upp det hela. 


Grå kostym, hela settet 894:-

Stora mössan
Jag är egentligen ingen vän av mössor, men höstens pösiga varianter kan jag göra ett undantag för. Materialet i mössan och halsduken ska hållas ihop tycker jag, även om färgerna kan variera och kontrastera mot varandra. Jag kommer att satsa på stickad mössa och halsduk men låta handskarna vara i skinn eller mocka.

För övrigt blev jag glad av att se L.O.G.G.-kollektionen.  Jag har vanligtvis en ganska feminin, flickaktig stil med klänningar, kjolar, spetsdetaljer, rosetter, krås etc. alternativt en dressad stil, men nu blev till och med jag sugen på grova kängor, rejäla jackor, tjocka strumpbyxor och kabelstickade tröjor.

Sommaren får gärna dröja sig kvar länge, länge, men när hösten väl kommer är den så välkommen så. Med alla fina höstkläder kan den inte vara annat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0