Modebloggen som exhibitionistiskt experiment


Varje dag skapas 75 000 nya bloggar. Fyra miljoner av dem uppdateras varje vecka och dagligen görs miljontals blogginlägg. Hur många av alla dessa bloggar som har mode som sitt huvudsakliga innehåll torde i princip vara omöjligt att utreda. Av de svenska modebloggarna är Engla's showroom den mest välbesökta, med över 100 000 unika besökare per vecka.


Bloggandet växte fram under slutet av 90-talet som en efterföljare till nätdagböcker och personliga hemsidor, och slog sedan igenom på bred front under 2006. Bloggaren själv verkar i en tradition av skriftligt proffstyckande, likt de spalter och kåserier vi läser i dagstidningar och magasin. Skillnaden är att bloggen ger var och en med tillgång till en dator utrymme att uttrycka sina åsikter.


Modebloggen som fenomen måste ses och studeras i ljuset av modets betydelse. Medan kläder är något vi har för att skyla och skydda kroppen, är mode och stil ett av våra sätt att visa vilka vi är eller önskar vara. Modebloggen blir som en förlängning av detta - en möjlighet att uttrycka livsstil och tillhörighet för en större massa. Modebloggaren torde i allmänhet ha vissa narcissistiska eller exhibitionistiska drag. Trots allt är det få modebloggare som valt att vara anonyma. Modebloggarens drivkraft är inte sällan en önskan om att bli en förebild och stilikon, och några av de mer aktiva och populära bloggarna har fått uppdrag som modeller, skribenter och proffstyckare i media tack vare sitt bloggande. Ytterligare en drivkraft är förstås ett genuint intresse. Modebloggen kan säkert ersätta annan hobbyverksamhet IRL eftersom den i viss mån mättar samma behov. Bloggaren får utlopp för sina intressen och knyter kontakter med likasinnade.


Fyller då modebloggen någon funktion? Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv gör den kanske det. En populär bloggare kan genom sina inlägg uppmuntra till konsumtion och modebloggen som marknadsföringsverktyg har upptäckts av flera klädkedjor och är inte att förakta. Sett ur ett mikroperspektiv får de bloggaholics som fastnat i modebloggsträsket sitt lystmäte stillat av alla de nya bloggar som föds varje dag. Om bloggaren är lätt exhibitionistisk lagd har kanske bloggläsaren ett lätt voyeuristiskt drag?


Efter en lång startsträcka är det nu dags även för mig att ge mig in i modebloggandet. Vad är då min drivkraft? Jag startar min blogg för att få utlopp för ett av mina stora intressen - mode. Jag tycker om att skriva och får genom min blogg en anledning att skriva andra typer av texter än dem jag producerar i mitt arbete. Om någon blir inspirerad av det jag gör här är det en bonus. Exhibitionist? Döm själva.


Min ambition är att skapa den intellektuella modebloggen. Jag önskar analysera och problematisera till synes triviala ting, såsom trender, stilar och fenomen inom modevärlden. Pretentiöst, visst, men efter att ha besökt otaliga modebloggar är det vad jag har saknat. Utöver det kommer jag att publicera dagens outfit och tipsa om sådant jag gillar och inspireras av. Någon gång framöver hoppas jag också hinna med en djupdykning i garderoben och fota och kategorisera alla klänningar, byxor, jumprar, kjolar, skor, koftor... På så sätt blir min blogg även ett verktyg för mig att hålla ordning på vad som egentligen döljer sig innanför garderobsdörrarna.


Kommentarer
Postat av: Kristian

Lycka till !!!

/Kristian

2007-04-18 @ 23:32:16
URL: http://leo71.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0