Rätt man på rätt plats...


...vid fel tidpunkt!


Ett gästspel av Roberto Cavalli på H&M kunde inte vara mer rätt. Även om jag personligen inte är så förtjust i hans huvudsakliga glammiga stil med starka färger, mönster, metallic och djurprints så tror jag att det kan gå hem hos en stor del av H&M-publiken. Nu svär jag i kyrkan, men många av Cavallis plagg kan i all sin praktfulla lyx se rätt billiga ut. Precis som H&M:s kläder ibland gör. Så långt allt rätt alltså.


Den stora frågan är bara varför H&M väljer att ta in honom i november, då, när  mörkgrå moln vilar över oss som ett tjockt täcke och vi bombarderas med ilsken småspik från himlen. Vid den tiden på året brukar i alla fall inte jag vara särskilt sugen på att klä mig i guldskimrande, fladdriga kreationer med hysteriska djurmönster. Nej, varje höst de senaste tio åren har jag drömt mig bort till tweed, ylle och manchester, baskrar, koftor och rejäla kjolar, grått, svart och brunt. Inte ens för att leva ut min längtan till varmare breddgrader har jag då velat ikläda mig plagg med italienaren Cavallis intensiva uttryck.


image161
Nej. Det funkar inte för mig.


Jag kan tänka mig att en och annan pälsimitation smyger sig in i Cavallis H&M-kollektion, och görs det på rätt sätt kan jag säkert falla för det. I övrigt är jag tveksam. Om det inte bjuds på några större överraskningar har jag helt enkelt svårt att se att H&M:s kundkrets skulle vara mogen för detta i november.

image162
Den vänstra outfiten ser prålig och billig ut. Kanske på en skidsemester i alperna, men inte i ett Sverige i höstskrud. Den högra är betydligt mer smakfull och klassisk och kan passa en höstdeppig skandinav.


Varför inte spara Cavalli till nästa vår, eller, ännu hellre, ha tagit till vara hans sprakande uttryck redan den här våren? Just nu, den här sommaren, hade han varit rätt man på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0