Resereportage, Paris


99 % av tiden i Paris gick åt till jobb. 0,5 % ägnades åt sömn och resterande 0,5 % hann jag med lite sightseeing och annat skoj.

image137
Utsikt från hotellet. Älskar de ljusa fasaderna och zinkfärgade taken som kännetecknar bebyggelsen i Paris.

image138
En staty uanför mitt hotellrum

image139
På söndagen var jag ledig på förmiddagen. Jag och en kollega åt en typisk fransk frukost. Croissanten var härligt frasig!

image140
Rakt över gatan från frukoststället sett låg ett mysigt bageri.

image141
På måndagkvällen blev det en del turistande. Eiffeltornet är en klassiker...

image145
...triumfbågen likaså.

På kvällen åkte vi upp till Montmartre och käkade crêpes. Även på tisdagen blev det en tur till Montmartre, då vi besökte L'été en pente douce. Medelmåttig, dock ätbar, mat, men en underbar atmosfär. Rekommenderas!

På onsdagen var jag på ett  galet ställe på Ile Saint-Louis som heter Nos Ancêtres les Gaulois. En gallisk restaurang, där måltiden inleds med en gigantisk korg med obearbetade grönsaker. Bara att börja knapra på morötter och blomkål. Vinet hämtar man själv i sin karaff ur stora tunnor.

På torsdag kväll var det dags att åka hem igen. Det blev några timmar på flygplatsen i Köpenhamn, men det gör inget. Där finns ju så mycket rolig shopping! Bland annat provade vi solglasögon.

image143
Dessa osnygga oversized-glasögon finns hos Pilgrim.

På torsdag bär det av till Paris igen, men denna gång på semester med Kärleken. Härligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0